Hvordan komme raskt ut av StressResponsen

Vi nevnte tidligere at når en stressreaksjon aktiveres, hentes det opp minner fra tidligere. Disse minnene brukes for å tolke om situasjonen er truende for oss eller ikke.

Er det mulig å få hjernen til å tolke annerledes?

Et minne består av to deler. Bilde av minne lagres i Hippocampus, mens følelsen lagres i Amygdala. For at minnet skal tolkes som truende må det ha en negativ følelse knyttet til det.

StoppStressØvelsen reduserer/fjerner negative følelser knyttet til et minne.

Minnet er ikke lenger vondt/farlig/truende og tolkes annerledes. Når hjernen henter opp dette minnet senere, er det ikke lenger truende og kroppen aktiverer ikke StressResponsen lenger. Jo flere minner som håndteres, jo færre aktiveringer av stressresponsen. Dette er godt for kroppen.

Overvinn vonde følelser

Skal du komme raskt ut av StressResponsen (vonde følelser), må du konfrontere det vanskelige. Nei, ikke fysisk, men mentalt. 

Du må kjenne på den vonde følelsen og på den måten ufarliggjøre følelsen. Når du gjør det, så endres minne som forteller kroppen at den er i fare. Det blir etter hvert som du møter følelsene, færre og færre aktiveringer av StressResponsen siden minnene endres og ufarliggjøres.

StoppStressØvelsen kjenner du på følelsen mentalt for å overvinne vonde følelser.