Modul 4 – Hva gjør du når det er vanskelig å håndtere følelser

Følelsene kan være kraftfulle og vanskelige å bli kvitt. Selv om du ikke klarer å bli kvitt følelsene med en gang, betyr det ikke at du ikke vil mestre det. Det er lett å begynne å kritisere deg selv når du ikke får det til. Det er en grunn til at det er vanskelig.

En av grunnene til at det kan være vanskelig å håndtere følelser er at de kommer raskt og uventet. Når du tenker på en situasjon eller en situasjon skjer, reagerer du uten å vite om det. Reaksjonen gir deg en negativ følelse.

Fra du tenker på en situasjon eller en situasjon skjer, til du får konsekvenser fra dine reaksjoner kan mye ha skjedd på kort tid. Dette er din automatiske reaksjon og handlingsmønster når vanskelige og ubehagelige situasjoner skjer.

Hvordan ser din historie ut?

Har du mange vonde opplevelser i din ryggsekk, kan det være vanskelig å håndtere følelser. Det er mange situasjoner og reaksjoner som skal håndteres. Mange av disse situasjonene gjentar seg og holder deg fastlåst i dine mønster.

Når du står fastlåst i dine mønster mangler du oversikt, kontroll og mestring. Da er det lett å tenke dette fungerer ikke for meg, jeg får det ikke til. Årsaken er at kaoset er uoversiktlig, følelsene sterke, du vet ikke hvor du skal begynne og opplever mest sannsynlig lite mestring.

Når det er vanskelig å bruke stoppstressøvelsen, kan det være vanskelig å holde fokus på følelsen. Når du holder fokus på følelsen, kan forstyrrende tanker stjele oppmerksomheten din. Du kan også erfare at følelsen forandrer seg. Først er du sint, så blir du lei deg, så får du fysisk ubehag eller smerte.

Det er vanskelig å holde fokus på følelsen når alt er kaos. Derfor trenger du å rydde i kaoset ditt for å få oversikt over hva som skjuler seg i ditt kaos. Den beste måten vi har erfart er å starte med den situasjonen som tar mest av dine tanker. Den situasjonen kan gjøre at du føler deg sliten, misfornøyd og at hverdagen er krevende.

Hvis du tenker på din hverdag, hvem du omgås og hva du gjør vil du se at dine dager er veldig like. Noen har familie, andre har ikke, noen har mange venner, andre har få. Noen har kollegaer og andre jobber for seg selv eller har ingen jobb.

Hvordan har du det i din hverdag?

Har du en slitsom og krevende hverdag?

Du kan komme oppi mange situasjoner som både kan være slitsomme, vonde og krevende for deg. I veldig mange av disse situasjonene er andre involvert. Du reagerer på andre enten hva de gjør, eller ikke gjør. Uansett hva som skjer må det være noe du reagerer på for å få en negativ reaksjon og opplevelse. Uten en negativ reaksjon får du ingen følelser å håndtere.

Dine mønster. Hvis du gjør mye du ikke vil, er det lett å bli misfornøyd.

Sier du ja og mener nei får det konsekvenser for ditt humør. Setter du høye krav til deg selv, på hva du bør gjøre og ikke klarer det, er det lett å få følelsen av å ikke strekke til. Dette kan gi deg lav selvtillit og selvfølelse.

Hvis du bruker stoppstressøvelsen og kjenner på følelsen av å ikke føle deg bra nok. Du har mest sannsynlig kjent på følelsen av å ikke være bra nok mange ganger før, Da er det lett å føle at stoppstressøvelsen ikke hjelper. Det gjør den, men du må håndtere hver situasjon til du ser årsaken til hvorfor du ikke føler deg bra nok. Du må velge det som er bra for deg i situasjonen. Når følelsen av å ikke være bra nok gjentar seg, reagerer og handlet du på en måte som gjør at du opplever det. Det er ditt mønster som skaper følelsen i deg. Hvis du kjenner på denne følelsen ofte er det et mønster som gjentar seg for deg. Dette er første trinnet for å bli bevisst ditt reaksjonsmønster.

Opplever du å bli utsatt for at andre kritiserer eller kommer med spydige kommentarer til deg. Vil du legge merke til at det er mange situasjoner hvor det skjer.. Slik fungerer mønstrene. De spydige kommentarene kan gi deg ulike reaksjoner og følelser. Derfor skal du håndtere en og en situasjon. For å kunne endre deg må du se situasjonen og ta vare på deg selv i hver situasjon. Hver situasjon kan gi deg ulik reaksjon derfor må du håndtere en og en situasjon.

Synes du det er vanskelig å håndtere følelser, ikke gi opp. Det er helt normalt, du er ikke alene som synes det. Følelsene kan være tunge og vanskelige. Grunnen til at du kan oppleve at følelsene er vanskelige å håndtere er fordi de er sterke, gir deg en vond opplevelse. Da mister du oversikten og får ikke mestring. Når du får ryddet i kaoset ditt, ser situasjonene, reaksjonene og får ned styrken i følelsen blir det lettere.

Utfordringen er når du er kommet langt ned i reaksjonsmønsteret ditt, sitter fast i noe som gjentar seg ofte og som du ikke ser årsaken til.